Program "Czyste Powietrze"

czyste-powietrze


Aktualne dane o wdrażaniu Programu Czyste Powietrze na terenie Miasta Dynów

  • Liczba złożonych wniosków: 81
  • Liczba zawartych umów: 73
  • Kwota wypłaconych dotacji: 936 868,68 zł
  • Liczba zakończonych przedsięwzięć: 50

Ogłoszenie o zmianie Programu Priorytetowego "Czyste Powietrze" w zakresie udzielania prefinansowania dla beneficjentów Części 2) i Części 3) Programu - Prefinansowanie

Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Rzeszowie (dalej: „WFOŚiGW”) ogłosił, że od dnia 15 lipca 2022 r. uległ zmianie program priorytetowy „Czyste Powietrze” (dalej: „Program”).

Zmiana umożliwi Beneficjentom uprawnionym do podwyższonego lub najwyższego poziomu dofinansowania otrzymanie prefinansowania przedsięwzięcia (wypłaty części kwoty dotacji w formie zaliczki)Prefinansowanie będzie mogło być wypłacone na podstawie umowy dotacji z prefinansowaniem, zawartej z Beneficjentem uprawnionym do podwyższonego lub najwyższego poziomu dofinansowania, zgodnie z obowiązującym po zmianie:

  • Programem,
  • wzorem formularza wniosku o dofinansowanie w formie dotacji z prefinansowaniem wraz instrukcją wypełniania,
  • Regulaminem naboru wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć w ramach Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”.

Warunki dotacji z prefinansowaniem

  • Możliwość finansowania przedsięwzięć rozpoczętych nie wcześniej niż 6 miesięcy przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie.
  • Termin realizacji przedsięwzięcia, na które udzielona została dotacja z prefinansowaniem wynosi 18 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie.
  • Złożenie wniosku o dofinansowanie w formie dotacji z prefinansowaniem (UWAGA! osobny wzór wniosku).
  • Wymagane jest załączenie do wniosku o dofinansowanie podpisanej umowy z wykonawcą na realizację określonego zakresu przedsięwzięcia z opcją prefinansowania. Przewidziano, że możliwe jest zawarcie nie więcej niż 3 umów z wykonawcami z opcją prefinansowania. Pozostałe środki z przysługującej dotacji przekazane zostaną na podstawie przedstawionych dokumentów rozliczeniowych.
  • Środki prefinansowania zostaną wypłacone na rzecz Beneficjenta na rachunek wykonawcy w ciągu 14 dni od daty zawarcia umowy o dofinansowanie z Beneficjentem lecz nie wcześniej niż 14 dni przed datą rozpoczęcia realizacji przedmiotu umowy Beneficjenta z wykonawcą.
  • Pozostałe środki należnej dotacji będą wypłacane na podstawie przedstawionych dokumentów rozliczeniowych załączonych do wniosku o płatność w maksymalnie 3 częściach.

Dla kogo prefinansowanie?

Prefinansowanie będą mogli otrzymać wnioskodawcy uprawnieni do otrzymania podwyższonego poziomu dofinansowania (z dochodem  nieprzekraczającym 1564 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym i 2196 zł w gospodarstwie jednoosobowym) w ramach Części 2) i najwyższego poziomu dofinansowania ( z dochodem nieprzekraczającym 900 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym i 1260 zł w gospodarstwie jednoosobowym lub z zasiłkiem stałym, okresowym, rodzinnym lub specjalnym zasiłkiem opiekuńczym) w ramach Części 3) Programu.

Uwaga: Przedsięwzięcia realizowane w ramach Programu nie dotyczą budynków wielorodzinnych oraz budynków nowobudowanych.

 

Gdzie składać wnioski?

Wnioski o dofinasowanie w formie dotacji z prefinansowaniem w ramach Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze” należy składać do WFOŚiGW obejmującego swoim działaniem teren województwa, w którym zlokalizowany jest budynek/lokal mieszkalny, którego dotyczy przedsięwzięcie.

Wnioski o dofinansowanie w formie dotacji z prefinansowaniem można składać wyłącznie poprzez system Generator Wniosków o Dofinansowanie (GWD) pod adresem:  https://gwd.nfosigw.gov.pl

  • wyłącznie w wersji elektronicznej, gdy wnioskodawca dysponuje podpisem elektronicznym (podpis kwalifikowany lub profil zaufany),
  • w przypadku braku podpisu elektronicznego, konieczne jest dostarczenie również wersji papierowej wniosku z wymaganymi podpisami.
    Wersje papierowe wniosków o dofinasowanie można dostarczać:
    • za pośrednictwem gmin, które zawarły porozumienia w sprawie ustalenia zasad wspólnej realizacji programu priorytetowego „Czyste Powietrze” z WFOŚiGW (Gmina Miejska Dynów ma podpisane porozumienie z WFOŚiGW), lub
    • poprzez nadanie do właściwego WFOŚiGW w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (w latach 2016-2025 funkcję operatora wyznaczonego w rozumieniu tej ustawy pełni Poczta Polska S.A.) lub
    • bezpośrednio do właściwego WFOŚiGW.

Szczegółowe informacje o składaniu i rozpatrywaniu wniosków o dofinansowanie zawarte są w Regulaminie naboru wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć w formie dotacji w ramach Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”.

Wnioski o dofinansowanie złożone przed wejściem w życie opisanej powyżej zmiany Programu rozpatrywane będą na podstawie Programu i pozostałych dokumentów programowych oraz wzorów w brzmieniu obowiązującym na dzień złożenia wniosku.

Nie jest możliwa korekta wniosku o dofinansowanie (w rozumieniu § 2 ust. 20 Regulaminu naboru wniosków) złożonego w ramach Części 2) albo Części 3) Programu przed dniem 15.07.2022 r. zmieniająca warunki dofinansowania na dotację z prefinansowaniem. Jeżeli Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie przed dniem 15.07.2022 r., ale nie zawarł umowy o dofinansowanie, może wycofać wniosek i złożyć go ponownie na nowych warunkach Programu, z zastrzeżeniem spełnienia wymogów dotyczących terminu rozpoczęcia i zakończenia przedsięwzięcia wskazanych w Programie.

Zmiana Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”.

Od dnia 15.07.2022 r. wprowadza się do Programu zmiany, dotyczące prefinansowania przedsięwzięć oraz wzrost maksymalnych kwot dotacji dla przedsięwzięć realizowanych przez beneficjentów Części 2)  Programu – podwyższony poziom dofinansowania do 47 000 zł i Części 3) Programu – najwyższy poziom dofinansowania do 79 000 zł.

W konsekwencji wprowadzonych zmian Programu, część dokumentów programowych uległa zmianie, w tym:

  • Regulamin naboru wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć w formie dotacji w ramach Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”,
  • Wzór Wniosku o płatność oraz instrukcja jego wypełniania.
  • Wzór pełnomocnictwa do wykorzystania, dostępny w Portalu Beneficjenta wfośigw oraz serwisie gov.pl na: https://www.gov.pl/web/gov/skorzystaj-z-programu-czyste-powietrze.

Opracowano wzór Wniosku o dofinansowanie w formie dotacji z prefinansowaniem w ramach Programu oraz wymaganych załączników oraz instrukcję jego wypełniania.

Wymagana dokumentacja dostępna jest na stronie: https://beneficjent.wfosigw.rzeszow.pl/wymagana-dokumentacja

 

 

Ogłoszenie o naborze wniosków dla beneficjentów uprawnionych do najwyższego poziomu dofinansowania - "Czyste Powietrze"


Ogłoszenie o naborze wniosków
dla beneficjentów uprawnionych do najwyższego poziomu dofinansowania w ramach części 3 Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze” oraz o zmianie Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze” w zakresie części 1 i części 2

 

Część 3 Programu

Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Rzeszowie (dalej: WFOŚiGW) ogłosił, że dnia 25.01.2022 r. rozpoczęty został nabór wniosków o dofinansowanie w formie dotacji dla Beneficjentów uprawnionych do najwyższego poziomu dofinansowania w oparciu o:

  • Część 3 Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze” (dalej: Część 3 programu)
  • wzór formularza wniosku o dofinansowanie, obejmujący Część 3 programu,
  • Regulamin naboru wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć w ramach Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”.

W ramach Części 3 programu istnieje możliwość finansowania przedsięwzięć rozpoczętych nie wcześniej niż 6 miesięcy przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie.

Część 3 programu umożliwia także dofinansowanie w formie dotacji przedsięwzięć zakończonych pod warunkiem, że nie zostały rozpoczęte wcześniej niż 6 miesięcy przed datą złożenia wniosku
o dofinansowanie oraz nie wcześniej niż 6 miesięcy przed datą rozpoczęcia niniejszego naboru.

Najważniejsze zapisy w Części 3 Programu:

  • obniżenie, w porównaniu do progów obowiązujących w Części 2 programu, przeciętnego dochodu na jednego członka gospodarstwa domowego uprawniającego do najwyższego poziomu wsparcia: 900 zł (gospodarstwa wieloosobowe), 1 260 zł (gospodarstwa jednoosobowe);
  • wprowadzenie alternatywnego, w stosunku do dochodu, kryterium kwalifikowalności - prawo do otrzymywania zasiłku stałego, zasiłku okresowego, zasiłku rodzinnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego;
  • intensywność dofinansowania – do 90% kosztów kwalifikowanych;
  • maksymalna kwota dotacji dla całego przedsięwzięcia – do 69 tys. zł;
  • możliwość rozliczenia dotacji – maks. w pięciu transzach;
  • wydłużenie okresu realizacji przedsięwzięcia do 36 miesięcy.

Dla kogo dofinansowanie w Części 3 programu?

Beneficjentem Części 3 programu może zostać osoba fizyczna, która łącznie spełnia następujące warunki:

  1. jest właścicielem/współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub wydzielonego w budynku jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą,
  2. przeciętny miesięczny dochód na jednego członka jej gospodarstwa domowego wskazany w zaświadczeniu wydawanym zgodnie z art. 411 ust. 10g ustawy – Prawo ochrony środowiska, nie przekracza kwoty:
    a) 900 zł w gospodarstwie wieloosobowym,
    b) 1 260 zł w gospodarstwie jednoosobowym,
    lub ma ustalone prawo do otrzymywania zasiłku stałego, zasiłku okresowego, zasiłku rodzinnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego, potwierdzone w zaświadczeniu wydanym na wniosek Beneficjenta, przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, zawierającym wskazanie rodzaju zasiłku oraz okresu, na który został przyznany. Zasiłek musi przysługiwać w każdym z kolejnych 6 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia oraz co najmniej do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie.

Ponadto, w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej, przez osobę, która przedstawiła zaświadczenie o przeciętnym miesięcznym dochodzie na jednego członka jej gospodarstwa domowego, roczny jej przychód, z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej za rok kalendarzowy, za który ustalony został przeciętny miesięczny dochód wskazany w zaświadczeniu, nie przekroczył dwudziestokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów obowiązującym w grudniu roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie.

Osoba fizyczna, która zamierza złożyć wniosek o przyznanie najwyższego poziomu dofinansowania do WFOŚiGW, powinna uzyskać od wójta, burmistrza lub prezydenta miasta (zgodnie z miejscem jej zamieszkania) zaświadczenie o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka jej gospodarstwa domowego albo zaświadczenie o ustalonym prawie do otrzymywania zasiłku stałego, zasiłku okresowego, zasiłku rodzinnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego. Zaświadczenie powinno być wydane najpóźniej w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie.

Złożenie wniosku o dofinansowanie w ramach Części 3 programu jest uwarunkowane posiadaniem jednego z ww. zaświadczeń.

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta ma obowiązek wydania zaświadczenia o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka jej gospodarstwa domowego na żądanie osoby fizycznej, która zamierza złożyć wniosek o przyznanie najwyższego poziomu dofinansowania w ramach Części 3 programu, wynikający z art. 411 ust. 10g ustawy – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2021 r. poz. 1973 z późn. zm.). Wzór żądania wydania zaświadczenia oraz wzór zaświadczenia dostępny jest na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Klimatu i Środowiska https://bip.mos.gov.pl/prawo/wzory-wnioskow/.

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta ma obowiązek wydania zaświadczenia o ustalonym prawie do otrzymywania zasiłku stałego, zasiłku okresowego, zasiłku rodzinnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego, na wniosek osoby fizycznej, która zamierza złożyć wniosek o przyznanie najwyższego poziomu dofinansowania w ramach Części 3 programu, na podstawie art. 217 ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735 z późn.zm.).

Uwaga: Nabór nie dotyczy budynków wielorodzinnych oraz budynków nowobudowanych.

Gdzie składać wnioski?

Wnioski o dofinasowanie w formie dotacji w ramach Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze” (dalej: Program) należy składać do WFOŚiGW obejmującego swoim działaniem teren województwa, w którym zlokalizowany jest budynek/lokal mieszkalny, którego dotyczy przedsięwzięcie.

Wnioski o dofinansowanie można składać poprzez:

  • serwis gov.pl (wymagana wyłącznie forma elektroniczna z podpisem zaufanym lub kwalifikowanym), lub
  • aplikację internetową, tj. Portal Beneficjenta dostępny na stronie internetowej właściwego WFOŚiGW – konieczne dostarczenie również wersji papierowej wniosku z wymaganymi podpisami.
    Wersje papierowe wniosków o dofinasowanie można dostarczać:
    • za pośrednictwem gmin, które zawarły porozumienia w sprawie ustalenia zasad wspólnej realizacji programu priorytetowego „Czyste Powietrze” z WFOŚiGW (Gmina Miejska Dynów zawarła porozumienie z WFOŚiGW) lub
    • poprzez nadanie do właściwego WFOŚiGW w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (w latach 2016-2025 funkcję operatora wyznaczonego w rozumieniu tej ustawy pełni Poczta Polska S.A.) lub
    • bezpośrednio do właściwego WFOŚiGW.

Szczegółowe informacje o składaniu i rozpatrywaniu wniosków o dofinansowanie zawarte są w Regulaminie naboru wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć w formie dotacji w ramach Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”.

Nie jest możliwa korekta wniosku o dofinansowanie (w rozumieniu § 2 ust. 19 Regulaminu naboru wniosków) złożonego w ramach Części 1 albo 2 Programu przed dniem 25.01.2022 r. zmieniająca warunki dofinansowania zgodnie z Częścią 3 programu. Jeżeli Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie przed dniem 25.01.2022 r., ale nie zawarł umowy o dofinansowanie, może wycofać wniosek i złożyć go ponownie na warunkach Części 3 programu, z zastrzeżeniem spełnienia wymogów dotyczących terminu rozpoczęcia i zakończenia przedsięwzięcia wskazanych w Programie.

Zmiana Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”.

Dodatkowo, od dnia 25.01.2022 r. wprowadzono do Programu:

  1. Zmiany, które mają zastosowanie również do wniosków o dofinansowanie złożonych w ramach wcześniejszych wersji Programu:
  • Dodanie wyjątku w przypadku, gdy dofinansowanie łączy się z gminnymi programami parasolowymi, w których wnioskodawca nie staje się właścicielem kotła do zakończenia okresu trwałości. Wnioskodawca nie musi być właścicielem źródła ciepła, o dofinansowanie którego wnioskuje, żeby skorzystać z dofinansowania w ramach Programu;
  • Dodanie wyjątku dla przypadku, gdy opóźnienie rozliczenia wynika z przesunięcia terminu przyłączenia gazu przez operatora. Dopuszcza się wtedy wydłużenie okresu realizacji przedsięwzięcia o więcej niż 6 miesięcy (limit taki obowiązuje w pozostałych przypadkach).
  1. Pozostałe istotne zmiany:
  • Usunięcie możliwości składania wniosku o płatność przed zawarciem umowy dotacji;
  • Dopuszczenie kotłów dwupaliwowych zgazowujących drewno i spalających pellet drzewny, jako zgodnych z celami Programu;
  • Doprecyzowanie wymagań dla przewodów kominowych w przypadku kotłów na paliwo stałe, ze względów bezpieczeństwa.

W konsekwencji wprowadzonych zmian Programu, część dokumentów programowych uległa zmianie, w tym:

  • Regulamin naboru wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć w formie dotacji w ramach Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”,
  • Wzór Wniosku o dofinansowanie w formie dotacji,
  • Wzór Wniosku o płatność.

Ponadto dla umów dotacji zawartych na podstawie wniosków o dofinansowanie w formie dotacji składanych od dnia 25.01.2022 r., rozliczenie dofinansowania możliwe jest tylko w oparciu o formularz online wniosku o płatność dostępny na stronie https://gwd.nfosigw.gov.pl/ - link do tej strony jest dostępny na Portalu Beneficjenta właściwego wfośigw oraz w serwisie „gov.pl” pod adresem https://www.gov.pl/web/gov/skorzystaj-z-programu-czyste-powietrze (nie ma możliwości rozliczenia w oparciu o formularz pdf).

Więcej informacji: https://www.bip.wfosigw.rzeszow.pl, https://beneficjent.wfosigw.rzeszow.pl


Zmiany w programie priorytetowym "Czyste Powietrze"

 

Uprzejmie informujemy, że w najbliższym czasie ulegnie zmianie program priorytetowy "Czyste Powietrze", w tym wzór formularza wniosku o dofinansowanie oraz inne obowiązujące dokumenty związane z obsługą Programu.

Kluczowa zmiana to wprowadzenie nowej części Programu - Części 3) Dla Beneficjentów uprawnionych do najwyższego poziomu dofinansowania.

Najważniejsze zapisy w Części 3 Programu:

  • obniżenie, w porównaniu do progów obowiązujących w Części 2 programu, przeciętnego dochodu na jednego członka gospodarstwa domowego uprawniającego do najwyższego poziomu wsparcia: 900 zł (gospodarstwa wieloosobowe), 1 260 zł (gospodarstwa jednoosobowe);
  • wprowadzenie alternatywnego, w stosunku do dochodu, kryterium kwalifikowalności - prawo do otrzymywania zasiłku stałego, zasiłku okresowego, zasiłku rodzinnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego;
  • intensywność dofinansowania – do 90% kosztów kwalifikowanych;
  • maksymalna kwota dotacji dla całego przedsięwzięcia – do 69 tys. zł;
  • możliwość rozliczenia dotacji – maks. w pięciu transzach;
  • wydłużenie okresu realizacji przedsięwzięcia do 36 miesięcy.

Pozostałe zapisy Części 3 Programu są analogiczne do dotychczasowych ujętych w pozostałych częściach.

Wprowadzono nowy Załącznik nr 2b "Koszty kwalifikowane oraz maksymalny poziom dofinansowania dla Części 3 Programu dla Beneficjentów uprawnionych do najwyższego poziomu dofinansowania".

Dodatkowo, w ramach zmiany Programu zostały skorygowane niektóre pozostałe zapisy we wszystkich jego częściach oraz załącznikach, a najważniejsze z nich to:

  • usunięcie możliwości składania wniosku o płatność przed zawarciem umowy dotacji;
  • wskazanie w programie konieczności uwzględniania przy liczeniu powierzchni przeznaczonej na działalność gospodarczą sezonowości jej prowadzenia, a szczegółowy sposób obliczenia będzie podany we wniosku o dofinansowanie;
  • wprowadzenie możliwości skorzystania z dofinansowania w ramach Programu "Czyste Powietrze" gdy dofinansowanie łączy się z gminnymi programami parasolowymi, w których wnioskodawca nie staje się właścicielem kotła do zakończenia okresu trwałości. Wnioskodawca nie musi być właścicielem źródła ciepła, o dofinansowanie którego wnioskuje, żeby skorzystać z dofinansowania innych kosztów. Zmiana będzie miała zastosowanie również do wcześniejszych wersji Programu;
  • dopuszczenie możliwości pozostawienia niespełniających docelowych wymagań aktów prawa miejscowego pieców kaflowych lub kominków, wyłączonych z użytkowania;
  • usunięcie kryterium oceny "Wnioskodawca wywiązuje się z zobowiązań publiczno-prawnych i cywilno-prawnych na rzecz właściwych wfośigw oraz NFOŚiGW i nie ma w stosunku do nich żadnych zaległości";
  • dopuszczenie możliwości wydłużenia realizacji przedsięwzięcia, gdy opóźnienie wynika z przesunięcia terminu przyłączenia gazu przez operatora. Zmiana będzie miała zastosowanie również do wcześniejszych wersji Programu;
  • dopuszczenie kotłów dwupaliwowych na drewno kawałkowe i pellet, jako zgodnych z celami programu;
  • doprecyzowanie wymagań dla przewodów kominowych w przypadku kotłów na paliwo stałe, ze względów bezpieczeństwa.

Konkretna data wejścia w życie zmienionego Programu i rozpoczęcia naboru uzależniona jest od gotowości systemów informatycznych NFOŚiGW oraz wfośigw i zostanie podana w późniejszej informacji.

Zapraszamy do zapoznania się z częścią zmienionych dokumentów do programu priorytetowego „Czyste Powietrze”, które są również zamieszczone na stronie pod linkiem: https://czystepowietrze.gov.pl/czyste-powietrze/

O pozostałych zmienianych dokumentach do programu poinformujemy po ich otrzymaniu od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Źródło informacji: https://www.bip.wfosigw.rzeszow.pl/


 

PUNKT KONSULTACYJNO-INFORMACYJNY PROGRAMU CZYSTE POWIETRZE W URZĘDZIE MIEJSKIM W DYNOWIE

Przypominamy, że Gmina Miejska Dynów na podstawie podpisanego porozumienia z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Rzeszowie obsługuje Program Priorytetowy Czyste Powietrze.

Działający w Urzędzie Miejskim w Dynowie Punkt Konsultacyjno-Informacyjny Programu „Czyste Powietrze” ma na celu ułatwienie mieszkańcom Dynowa ubieganie się o dofinansowanie w ramach tego Programu.

W Urzędzie można uzyskać niezbędne informacje o Programie, skonsultować wniosek o dofinansowanie, a także uzyskać pomoc w jego wypełnieniu. Można również złożyć wniosek w Urzędzie. Następnie wniosek przesyłany jest do WFOŚiGW w Rzeszowie, gdzie następuje jego ocena merytoryczna. Dotacje są udzielane przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Rzeszowie.

Punkt Konsultacyjno-Informacyjny Programu "Czyste Powietrze" mieści się w Urzędzie Miejskim w Dynowie przy ul. Rynek 2 (II piętro, pokój nr 21). 

Kontakt: telefonicznie pod numerem 16/888 90 23 lub mailowo pod adresem: a.baran@dynow.pl.

Cel programu Czyste Powietrze

Poprawa jakości powietrza oraz zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych poprzez wymianę źródeł ciepła i poprawę efektywności energetycznej budynków mieszkalnych jednorodzinnych. Narzędziem w osiągnięciu celu jest dofinansowanie przedsięwzięć realizowanych przez beneficjentów uprawnionych do podstawowego poziomu dofinansowania oraz beneficjentów uprawnionych do podwyższonego poziomu dofinansowania.

Dla kogo?

Dla właścicieli lub współwłaścicieli jednorodzinnych budynków mieszkalnych lub wydzielonych w budynkach jednorodzinnych lokali mieszkalnych z wyodrębnioną księgą wieczystą (nie więcej niż dwa lokale w budynku).

Uwaga – nie jest przewidziane dofinansowanie budynków nowobudowanych (nieoddany do użytkowania) i wielorodzinnych.

W przypadku programu „Czyste Powietrze” skala planowanej modernizacji ma wpływ na wysokość udzielonego dofinansowania. Więcej środków na realizację otrzymają te osoby, które w swoich domach zdecydują się na zastosowanie mikroinstalacji fotowoltaicznej. Dotacja może wynosić do 30 000 zł dla podstawowego poziomu dofinansowania i 37 000 zł dla podwyższonego poziomu dofinansowania.

Okres wdrażania

Program realizowany będzie do 2029 r., przy czym:

1) zobowiązania podejmowane będą do 31.12.2027 r. (podpisywanie umów z Beneficjentami);

2) środki wydatkowane będą przez wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej (WFOŚiGW) do 30.09.2029 r.

Terminy i sposób składania wniosków

1) nabór wniosków prowadzony jest w trybie ciągłym;

2) szczegółowe terminy, sposób składania wniosków i ich rozpatrywania określone są w regulaminie naboru lub ogłoszeniu o naborze, które są zamieszczone m.in. na stronie internetowej Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
w Rzeszowie,

Koszty kwalifikowane 

Do dofinansowania w ramach Programu kwalifikowane są koszty: urządzeń, materiałów i usług umieszczone odpowiednio w Załączniku nr 2 dla Części 1) Programu i Załączniku nr 2a dla Części 2) Programu. Załączniki nr 2 i 2a zawierają także maksymalne kwoty dotacji |i minimalne wymagania techniczne dla poszczególnych pozycji. Więcej informacji: beneficjent.wfosigw.rzeszow.pl.

Wsparcie finansowe można otrzymać na:

  • wymianę starych pieców na paliwo stałe na ekologiczne źródła ciepła spełniające wymagania Programu,
  • instalację centralnego ogrzewania i/lub ciepłej wody użytkowej,
  • wentylację mechaniczną,
  • mikroinstalację fotowoltaiczną,
  • ocieplenie domów oraz wymianę okien i drzwi (koszty materiałów i robocizny).

Ważnym warunkiem, który trzeba spełnić, aby móc skorzystać z Programu „Czyste Powietrze” jest likwidacja dotychczasowego źródła ciepła niespełniającego wymogów Programu.

Wszystkie nowe urządzenia, stolarka okienna i drzwiowa, grubość docieplenia budynku muszą spełniać wymogi Programu.

Okres kwalifikowalności kosztów

  1. rozpoczęcie przedsięwzięcia rozumiane jest, jako poniesienie pierwszego kosztu kwalifikowanego (data wystawienia pierwszej faktury lub równoważnego dokumentu księgowego) i może nastąpić nie wcześniej niż sześć miesięcy przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie. Koszty poniesione wcześniej, a także przed datą wskazaną w ogłoszeniu o naborze wniosków o dofinansowanie uznawane są za niekwalifikowane.
  2. zakończenie przedsięwzięcia (data wystawienia ostatniej faktury lub równoważnego dokumentu księgowego lub innego dokumentu potwierdzającego wykonanie prac) oznacza rzeczowe zakończenie wszystkich prac objętych umową o dofinansowanie, pozwalające na prawidłową eksploatację zamontowanych urządzeń. W ramach Programu finansowane są również przedsięwzięcia zakończone przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie, pod warunkiem, że nie zostały rozpoczęte wcześniej niż sześć miesięcy przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie oraz nie wcześniej niż przed datą wskazaną w ogłoszeniu o naborze wniosków o dofinansowanie.
  3. okres realizacji przedsięwzięcia wynosi do 30 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie, lecz nie później, niż do 30.06.2029 r.

Beneficjenci

  1. Beneficjenci uprawnieni do podstawowego poziomu dofinansowania (Część 1) Programu) – osoby fizyczne będące właścicielami/współwłaścicielami budynku mieszkalnego o dochodzie rocznym nieprzekraczającym kwoty 100 000 zł.
  2. Beneficjenci uprawnieni do podwyższonego poziomu dofinansowania  (Część 2) Programu) – osoby fizyczne będące właścicielami/współwłaścicielami budynku mieszkalnego, których przeciętny miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego nie przekracza kwoty:
    – 1564 zł w gospodarstwie wieloosobowym,
    –  2189 zł w gospodarstwie jednoosobowym.

Jak złożyć wniosek o dofinansowanie?

  1. Zarejestruj się i zaloguj się na swoje konto w Portalu Beneficjenta.
  2. Pobierz edytowalny formularz PDF wniosku. Nie drukuj go przed wypełnieniem (wydruk jest zablokowany).
  3. Wypełnij wniosek.
  4. Zweryfikuj wypełniony wniosek.
  5. Złóż wypełniony elektronicznie wniosek na skrzynkę podawczą Portalu Beneficjenta.
  6. Wydrukuj wniosek.
  7. Dołącz wymagane załączniki.
  8. Podpisz wniosek.
  9. Złóż wniosek w Urzędzie Miejskim w Dynowie / lub osobiście bądź drogą pocztową do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Rzeszowie.
  10. Wniosek można również złożyć tylko elektronicznie poprzez serwis „gov.pl”.

Szczegółowe informacje na temat Programu Priorytetowego Czyste Powietrze dostępne są na stronie internetowej https://czystepowietrze.gov.pl/ oraz Portalu Beneficjenta https://beneficjent.wfosigw.rzeszow.pl/.

Poniżej Przewodnik po programie „Czyste Powietrze” /z zastrzeżeniem zmiany wprowadzonej od 1 lipca br. dotyczącej  aktualnych kwot uprawniających do podwyższonego dofinansowania tj. 1564 zł na członka w rodzinie w gospodarstwie wieloosobowym, i 2189 zł w gospodarstwie jednoosobowym/.

 

Anna Baran-Michalak
Gł. specjalista ds. funduszy zewnętrznych,
promocji Gminy Miejskiej i turystyki
Urząd Miejski w Dynowie