Regulamin budżetu obywatelskiego Miasta Dynów
Ilekroć w niniejszym Regulaminie jest mowa o:
1) budżecie obywatelskim – należy przez to rozumieć formę konsultacji społecznych w sprawie przeznaczenia części wydatków na wskazane przez mieszkańców projekty należące do zadań własnych Miasta Dynów, wybrane przez mieszkańców Dynów w bezpośrednim głosowaniu i uwzględnione w uchwale budżetowej Miasta Dynów;
2) regulaminie – należy przez to rozumieć Regulamin budżetu obywatelskiego Miasta Dynów;
3) projekcie – należy przez to rozumieć propozycję realizacji zadania publicznego, będącego zadaniem własnym Miasta Dynów;
4) mieszkańców- należy przez to rozumieć osoby zamieszkałe na terenie miasta Dynowa;
5) Zespół ds. BO- Zespół do spraw Budżetu Obywatelskiego.
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1. 1. Ze środków budżetu obywatelskiego finansowane są zadania zgłaszane przez mieszkańców miasta Dynów, należące do zadań własnych miasta, z zastrzeżeniem ust. 2 niniejszego paragrafu.
2. W ramach budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane następujące zadania:
1) których budżet przekracza środki finansowe przeznaczone na budżet obywatelski;
2) które po realizacji generowałyby koszty utrzymania niewspółmiernie wysokie w stosunku do wartości proponowanego zadania;
3) które stoją w sprzeczności z uchwalonymi przez Radę Miasta Dynów planami, politykami lub programami, w tym z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego;
4) które są już ujęte w innej części budżetu miasta Dynów;
5) które wymagają współpracy lub są zależne od podmiotów zewnętrznych, jeśli te nie wyraziły zgody na ich realizację;
6) które naruszają prawa innych podmiotów, w tym ich prawa własności;
7) które nie spełniają kryterium ogólnodostępności;
8) które miałyby być realizowane na nieruchomościach nie stanowiących własności Gminy Miejskiej Dynów.
§ 2. Realizacja zadań w ramach budżetu obywatelskiego odbywa się w ciągu jednego roku budżetowego.
§ 3. Realizacja budżetu obywatelskiego obejmuje następujące etapy:
1) przeprowadzenie akcji informacyjnej;
2) zgłaszanie przez mieszkańców propozycji projektów;
3) weryfikacja (ocena merytoryczna) zgłoszonych propozycji projektów przez Zespół ds. BO powołany przez Burmistrza Miasta, o którym mowa w rozdziale 3 § 5;
4) ogłoszenie listy zgłoszonych projektów podlegających głosowaniu;
5) głosowanie mieszkańców;
6) ogłoszenie projektu/projektów do realizacji w danym roku budżetowym;
7) ustalenie harmonogramu realizacji budżetu obywatelskiego.
Rozdział 2.
Zgłaszanie propozycji projektów
§ 4. 1. Propozycję projektu do budżetu obywatelskiego może składać każdy mieszkaniec miasta Dynów. Mieszkaniec może złożyć maksymalnie jeden projekt w danym naborze.
2. Propozycję projektu wraz z listą poparcia składa się na formularzu, którego wzór stanowi załącznik Nr 1 do Regulaminu. Lista poparcia dla projektu powinna być podpisana przez co najmniej 5 mieszkańców Miasta Dynów.
3. Burmistrz Miasta ogłasza nabór propozycji projektów na stronie internetowej Miasta Dynów, (www.dynow.pl) w zakładce budżet obywatelski oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta w Dynowie.
4. Wypełniony Formularz o którym mowa w ust. 2 wraz z listą poparcia, składa się w terminie określonym przez Burmistrza Miasta, w następujący sposób:
1) listownie na adres: Urząd Miasta w Dynowie, ul. Rynek 2, 36-065 Dynów z adnotacją na kopercie „Budżet obywatelski”. Za datę złożenia przyjmuje się datę stempla pocztowego,
2) bezpośrednio w Sekretariacie w Urzędzie Miasta w Dynowie (ul. Rynek 2, I piętro, pok. nr 11),
3) elektronicznie poprzez ePUAP, przy czym wniosek musi zawierać wszystkie wymagane załączniki, w postaci skanów oryginałów dokumentów.
5. Zgłoszone propozycje projektów podlegają publikacji na stronie internetowej Miasta Dynów (www.dynow.pl) w zakładce budżet obywatelski oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta w Dynowie.
Rozdział 3.
Weryfikacja (ocena merytoryczna) zgłoszonych projektów
§ 5. Formularze z propozycjami projektów podlegają ocenie / weryfikacji przez Zespół ds. BO powołany przez Burmistrza Miasta, w skład którego wchodzi 2 pracowników Urzędu Miasta w Dynowie oraz 3 Radnych Rady Miasta Dynów.
§ 6. Ocena złożonych projektów, z uwzględnianiem zasad określonych w § 1 ust. 2, § 2 i § 4 niniejszego Regulaminu, dokonywana jest pod względem:
1) spełnienia wymogów formalnych,
2) zgodności z zasadami określonymi niniejszą uchwałą,
3) szacunkowego kosztu realizacji projektu,
4) wykonalności technicznej, w tym możliwości realizacji w ramach jednego roku budżetowego.
§ 7. Ocena projektu pod względem spełnienia wymogów formalnych obejmuje sprawdzenie:
1) zachowania terminu złożenia projektu,
2) sposobu złożenia projektu,
3) dokonania złożenia projektu przez uprawniony podmiot,
4) sporządzenia projektu z wykorzystaniem odpowiedniego wzoru formularza,
5) wypełnienia formularza z danymi projektu w sposób kompletny (wypełnienie wszystkich obowiązkowych pól) i poprawny (wpisy w poszczególnych punktach zawierające niezbędne informacje) oraz pod kątem konieczności złożenia dodatkowych dokumentów wskazanych w formularzu zgłoszenia,
6) załączenia listy z podpisami mieszkańców popierających projekt, zawierającej wymaganą liczbę podpisów.
§ 8. 1. Zespół ds. BO z przeprowadzonej weryfikacji zgłoszonych projektów sporządza informację o dokonanej ocenie.
2. Informacja o wynikach oceny zawiera listy złożonych projektów, które zostały dopuszczone do głosowania i niedopuszczone do głosowania.
3. Wyniki oceny projektów podawane są do publicznej wiadomości przez Burmistrza Miasta Dynów poprzez ogłoszenie na stronie internetowej Miasta Dynowa ( www.dynow.pl) w zakładce budżet obywatelski oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta w Dynowie.
4. Dla projektów niedopuszczonych do głosowania podaje się uzasadnienie niedopuszczenia.
5. W terminie 3 dni roboczych od daty opublikowania listy projektów dopuszczonych i niedopuszczonych do głosowania, osobom zgłaszającym projekt przysługuje pisemne odwołanie od niedopuszczenia projektu do głosowania.
6. Odwołanie o którym mowa w ust. 5, wnosi się do Burmistrza Miasta Dynów, który ostatecznie rozstrzyga w sprawie dopuszczenia bądź niedopuszczenia tych projektów do głosowania.
7. Po rozpatrzeniu odwołań przez Burmistrza Miasta Dynów, ostateczne listy projektów dopuszczonych i niedopuszczonych do głosowania, będą ogłoszone na stronie internetowej Miasta Dynowa ( www.dynow.pl) w zakładce budżet obywatelski oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta w Dynowie.
Rozdział 4.
Głosowanie mieszkańców na projekty
§ 9. O wyborze projektów do realizacji decydują mieszkańcy miasta Dynów w drodze bezpośredniego głosowania.
§ 10. 1. Głosowanie mieszkańców na projekty zarządza Burmistrz Miasta. Do wiadomości publicznej podaje się listę projektów dopuszczonych, które zostaną poddane pod głosowanie.
2. Głosować może każdy mieszkaniec Miasta Dynów.
3. Głosować należy na karcie do głosowania, której wzór stanowi załącznik Nr 2 do Regulaminu. Karta dostępna jest na stronie internetowej Miasta Dynów ( www.dynow.pl) w zakładce budżet obywatelski oraz w Sekretariacie w Urzędzie Miasta w Dynowie (ul. Rynek 2, I piętro, pok. nr 11),
4. Głosowanie odbywa się przez wrzucenie do urny wypełnionej karty do głosowania. W wyznaczonym terminie urna będzie ustawiona w Urzędzie Miasta w Dynowie (ul. Rynek 2).
5. Głosować można tylko raz na jednej karcie do głosowania i na jeden wybrany projekt.
6. Głos jest ważny jeżeli na karcie do głosowania zostaną wypełnione poprawnie i czytelnie wszystkie pola obowiązkowe.
7. Ustalenie wyników głosowania dokonuje Zespół ds. BO powołany przez Burmistrza Miasta Dynów.
8. W celu ustalenia wyników głosowania Zespół ds. BO dokonuje sprawdzenia kart do głosowania pod kątem ważności oddanych głosów, zalicza głosy ważne oddane na poszczególne projekty, a następnie sporządza listę z wynikami głosowania.
9. W przypadku oddania równej liczby głosów na poszczególne projekty Zespół ds. BO dokona losowania, w celu ustalenia kolejności umieszczenia na liście danego projektu do realizacji.
§ 11. 1. Suma uzyskanych głosów decyduje o kolejności projektów na liście do realizacji.
2. Za wybrane do realizacji uznaje się projekty, które uzyskały największą liczbę głosów (nie mniej niż 5 głosów), aż do wyczerpania puli środków przeznaczonych na budżet obywatelski. W przypadku projektu, który uzyskał kolejno największą liczbę głosów, ale jego wartość powoduje przekroczenie puli określonej w budżecie obywatelskim, projekt ten zostaje odrzucony, a do realizacji zostaje przyjęty kolejny projekt o niższej kwocie, aż do wyczerpania puli. W przypadku nie wyczerpania pełnej puli niewykorzystane środki pozostają w budżecie miasta.
3. Wyniki głosowania w ramach budżetu obywatelskiego zostaną opublikowane na stronie internetowej Miasta Dynów (www.dynow.pl) i na tablicach ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Dynowie.
Rozdział 5.
Harmonogram budżetu obywatelskiego
§ 12. Szczegółowy harmonogram budżetu obywatelskiego stanowi załącznik Nr 3 do Regulaminu.
Rozdział 6.
Promocja, informacja i sprawozdawczość w ramach budżetu obywatelskiego
§ 13. Burmistrz Miasta koordynuje działania promocyjne i informacyjne dotyczące budżetu obywatelskiego Miasta Dynów, które obejmują w szczególności:
1) przybliżanie i wyjaśnianie mieszkańcom idei i zasad budżetu obywatelskiego;
2) zachęcanie do składania propozycji projektów oraz wzięcia udziału w głosowaniu;
3) upowszechnianie informacji o propozycjach mieszkańców, wynikach głosowania na zgłoszone projekty oraz efektach realizacji zadań w ramach budżetu obywatelskiego.
Rozdział 7.
Postanowienia końcowe
§ 14. Postanowienia Regulaminu podaje się do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta w Dynowie oraz umieszczenie na stronie internetowej Miasta Dynów, a także na stronie BIP Urzędu Miasta w Dynowie.